To blog αυτό δημιουργήθκε σε άσχετο χρόνο και συγκέντρωσε εμπειρίες του γράφοντος από διάφορα στάδια της εκπαιδευτικής και εργασιακής του σταδιοδρομίας. Οι πληροφορίες προέρχονται από διάφορες ξενοδοχειακές, εστιατοριακές και ιντερνετικές πηγές και σκοπό έχουν να στείλουν μηνύματα, να προβληματίσουν ή να ενημερώνουν τους αναγνώστες.

Bordas, Destination Marketing

«Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα η φύση, η ιστορική κληρονομιά»
Είναι ο ιθύνων νους της πιο πολυσυζητημένης μελέτης για τον ελληνικό τουρισμό, της μελέτης Bordas. Από το 2006, οπότε και υπογράφηκε η σύμβαση για την «Ανάπτυξη της Στρατηγικής Μάρκετινγκ και του Συστήµατος Ταυτότητας του Ελληνικού Τουρισµού», έργο διάρκειας 14 µηνών και προϋπολογισµού 2 εκατ. ευρώ, η μελέτη Bordas «ανασύρεται» κατά καιρούς αλλά κυρίως κοσμεί κάποιο από τα συρτάρια του ΕΟΤ.
Εουλόχιο Μπόρντας: Η Ελλάδα πρέπει να ξεφύγει από τον μαζικό τουρισμό
Ο ισπανός γκουρού του Destination Marketing & Management, τέως αντιπρόεδρος των εταιρειών-μελών του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) και πρόεδρος της εταιρείας THR κ. Εουλόχιο Μπόρντας βρέθηκε ξανά στην Αθήνα με αφορμή την ομιλία του στην ετήσια συνάντηση της HotelBrain, στο πλαίσιο της έκθεσης HORECA.

Για την ελληνική τουριστική βιομηχανία «βραχυπρόθεσμα το 2016 τα αποτελέσματα θα είναι μάλλον καλά» δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Μπόρντας. «Σε μακροπρόθεσμη βάση η πρόκληση θα είναι στη διάρθρωση της προσφοράς με έναν πολύ καλύτερο τρόπο και με σωστό μάρκετινγκ online» τονίζει.
Η ιστορική κληρονομιά
Η Ελλάδα «πρέπει να παγιώσει το μοντέλο “ήλιος και θάλασσα” και ταυτόχρονα να αναπτύξει μια ανταγωνιστική προσφορά σε άλλους τομείς, όπως η φύση, η περιπέτεια, οι συναντήσεις και ιδιαίτερα η ιστορική κληρονομιά και ο πολιτισμός. Η χώρα που μας έδωσε τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και τους μεγάλους φιλοσόφους είναι η πηγή του μεγαλύτερου μέρους της δυτικής κουλτούρας και είναι ακατανόητο το ότι δεν έχει αντιληφθεί πώς να μετατρέψει αυτό σε βάση για μια σημαντική εισροή επισκεπτών. Αλλά η πιο σημαντική πρόκληση μεσοπρόθεσμα για την Ελλάδα και για όλους τους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο θα είναι η ικανότητα του κλάδου να αναπτύξει ή να αλλάξει ριζικά τα επιχειρηματικά του μοντέλα. Σε αντίθετη περίπτωση, θα αλλάξουν απ’ έξω (Airbnb, travel for real κ.τ.λ.). Σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία τουρισμού στον κόσμο δεν ονομάζεται πλέον Marriott ή Hilton αλλά Airbnb» υπογραμμίζει.
Η μελέτη
Αναφερόμενος στη μελέτη του για την Ελλάδα δέκα χρόνια πριν υποστηρίζει ότι «πολλά από τα σημαντικότερα στοιχεία της μπορούν σίγουρα να εφαρμοστούν σήμερα γιατί έχουν εφαρμοστεί μόνο μερικά και εξακολουθούν να ισχύουν. Την ίδια στιγμή όμως η Ελλάδα έχει πολλές ευκαιρίες να αναπτύξει μοναδικές εμπειρίες και προϊόντα που της προσφέρουν σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ο Μεγάλος Γύρος της Ελλάδας θα μπορούσε να είναι μια μοναδική παγκόσμια εμπειρία που συνδυάζει ηπειρωτικά τμήματα με νησιά. Τα υπέροχα μοναστήρια θα μπορούσαν να είναι η βάση για έναν νέο τρόπο να ανακαλύψει κάποιος την Ελλάδα κ.ά.».
Ομως «ο ΕΟΤ συνεχίζει να χρησιμοποιεί υπερβολικά το παραδοσιακό μάρκετινγκ (πιθανότατα υπό την πίεση από ορισμένους στη βιομηχανία) το οποίο δεν προσελκύει πια πελάτες» σημειώνει. Η Ελλάδα «θα πρέπει να επικεντρώσει τις προσπάθειές της σε πέντε τομείς: ανάπτυξη εξαιρετικού ψηφιακού μάρκετινγκ, παγκόσμια καμπάνια “Media Relations” ξεχνώντας τη διαφήμιση, σημαντικές συμφωνίες με τους καλύτερους διαμορφωτές τουριστικών πακέτων ειδικού ενδιαφέροντος στον κόσμο, δημιουργία μιας μοναδικής πρότασης με επιλογή νησιών και εφαρμογή ενός αυστηρού προγράμματος ποιοτικού ελέγχου».
Επίσης σχολιάζει τις επιδόσεις του 2015 στη χώρα με πάνω από 26 εκατ. τουρίστες και έσοδα 14,5 δισ. ευρώ. «Δεν θα πρέπει πλέον να εξετάζουμε τον αριθμό των τουριστών που έρχονται. Αυτή είναι μια “φτωχή” μονάδα μέτρησης. Η Ελλάδα πρέπει να χρησιμοποιήσει νέους βασικούς δείκτες απόδοσης, όπως το κατά κεφαλήν εισόδημα, η μέση διάρκεια παραμονής κ.τ.λ. Για παράδειγμα, η εποχικότητα μπορεί να αντιμετωπιστεί πολύ καλύτερα αλλά αυτό πρέπει να γίνει με σοβαρότητα».
Το θέμα της τιμής
Επισημαίνει ότι η πολιτική των χαμηλών τιμών δεν αποτελεί συνταγή επιτυχίας. «Η χαμηλή τιμή είναι πολύ διαφορετική από το χαμηλό κόστος. Η χαμηλή τιμή είναι μια πολύ επικίνδυνη μέθοδος. Αν εμπλακείς σε αυτήν, είναι πολύ δύσκολο να βγεις. Οι στρατηγικές που έχουν ως στόχο να δώσουν περισσότερη αξία στον πελάτη είναι συνήθως πολύ πιο αποτελεσματικές σε μακροπρόθεσμη βάση. Μόνο το 35% της διεθνούς τουριστικής αγοράς είναι εξαιρετικά ευαίσθητο στις τιμές. Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο η Ελλάδα θα πρέπει μόνη της να “καταδικάσει” την ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεών της μόνο με αυτόν τον τύπο καταναλωτή».
Εξάλλου η αξία ενός τουριστικού προορισμού δημιουργείται «με την προσφορά ενός μοναδικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, το οποίο μπορεί να αποτελείται από μια προνομιακή τοποθεσία, με καλοδιατηρημένη αυθεντικότητα, υψηλό επίπεδο αισθητικής, προηγμένες υπηρεσίες, άριστη φιλοξενία και ασφάλεια και αξέχαστες εμπειρίες» τονίζει ο κ. Μπόρντας.

«Ολο και περισσότεροι προορισμοί προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα μοναδικό σύστημα εμπειριών: η Ιμπιζα με χορευτική μουσική, το Τζελ αμ Τζέε με αθλήματα του βουνού, το Κανκούν με μια εξαιρετικά ποικιλόμορφη προσφορά κ.τ.λ. Η Ελλάδα πρέπει να κάνει μια σημαντική εθνική προσπάθεια για να ξεφύγει σταδιακά από τον φαύλο κύκλο της μάζας, του χαμηλής κερδοφορίας μοντέλου “ήλιος και θάλασσα” και να αξιοποιήσει τις μεγάλες ευκαιρίες που έχει σε άλλα επιχειρηματικά μοντέλα. Αυτό απαιτεί μια σαφή εθνική πολιτική, μια βιομηχανία η οποία είναι πιο ανοιχτή στην καινοτομία και εντελώς διαφορετικό μάρκετινγκ».
Τα εργαλεία Marketing

«Κλειδί» για τη ζήτηση η ικανοποίηση του ταξιδιώτη

Σήμερα «τα πέντε πράγματα που συμβάλλουν περισσότερο στην επιτυχία ενός προορισμού είναι η ασφάλεια, η φιλοξενία και η αίσθηση του ευπρόσδεκτου, οι εμπειρίες και τα θετικά συναισθήματα, η ποιότητα των διαδικασιών παροχής υπηρεσιών και η ισχυρή ηγεσία και διαχείριση σε επίπεδο προορισμού».
Ομως «η έλλειψη στρατηγικής, κοινών επιχειρηματικών μοντέλων και έξυπνου σχεδιασμού κάνει την επιτυχία ενός προορισμού πολύ δύσκολο να επιτευχθεί ή να διατηρηθεί. Σημαντικό μέρος των εμπειριών και των θετικών συναισθημάτων προέρχεται από την αισθητική ποιότητα του φυσικού και αστικού περιβάλλοντος του προορισμού. Οι τετριμμένοι, βρώμικοι, υπερβολικά θορυβώδεις προορισμοί, με χαμηλή αισθητική ποιότητα, δεν είναι πλέον σε θέση να προσελκύσουν πελατεία με υψηλό κέρδος και θα είναι ακόμη λιγότερο σε θέση να το πράξουν στο μέλλον» δηλώνει ο Εουλόχιο Μπόρντας.
Στο πέρασμα των χρόνων τα εργαλεία μάρκετινγκ «δυστυχώς, έχουν αλλάξει πολύ λιγότερο απ’ ό,τι είναι εξίσου αναγκαίο και δυνατό. Παλιά εργαλεία, όπως φυλλάδια, εκθέσεις κ.λπ. συνεχίζουν να καταναλώνουν ένα σημαντικό μέρος των προϋπολογισμών μάρκετινγκ» λέει. Ωστόσο «η προφανής τάση τώρα είναι το ψηφιακό μάρκετινγκ, το οποίο σαγηνεύει, πουλά, προσφέρει υπηρεσία και χτίζει την εμπιστοσύνη των πελατών μέσω του Διαδικτύου, καθώς οι ηγέτες της βιομηχανίας παραδέχονται πλέον ότι οι προορισμοί που στερούνται μιας έξυπνης ψηφιακής στρατηγικής δεν θα επιβιώσουν στο εγγύς μέλλον. Ενα μεγάλο μέρος της μάχης για τους πελάτες διεξάγεται τώρα online».
Από την άλλη, «τα δύο πιο ισχυρά εργαλεία μάρκετινγκ δεν έχουν αλλάξει και εξακολουθούν να είναι τα μόνα που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί αρκετά από τους προορισμούς και τους μεγάλους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προβολής Προορισμών – DMOs: η ικανοποίηση των τουριστών και οι συστάσεις των ταξιδιωτών. Και τα δύο αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% της πραγματικής ζήτησης ενός τουριστικού προορισμού» εξηγεί.

Εξαιρετική πρωτοβουλία  Φέρνουν κέρδη τα boutique ξενοδοχεία;  Στο νέο προϊόν των μικρών πολυτελών ξενοδοχείων που αναπτύσσεται στη χώρα εστιάζει ο κ. Εουλόχιο Μπόρντας .
«Είναι μια πρωτοβουλία που φέρνει υψηλή αξία σε τμήματα της αγοράς τα οποία είναι πολύ ελκυστικά για την Ελλάδα.

Τα μικρά και μεσαία ξενοδοχεία – το επάγγελμα του boutique ξενοδοχείου – είναι ένα προϊόν που παρουσιάζει ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση. Αλλά αυτού του είδους τα ξενοδοχεία θα πρέπει να επωφεληθούν από βασικές υπηρεσίες, που από μόνα τους δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Οσο μεγαλύτερη είναι τόσο το καλύτερο για όλους».
http://kalimeraellada.gr/mporntas-i-ellada-prepei-na-ksefygei-apo-ton-maziko-tourismo/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου